Moet ik vooraf een afspraak maken?
Voor elk bezoek moet een afspraak worden gemaakt. Dat kan telefonisch of via het contactformulier.
Krijg ik vooraf een prijsopgaaf bij een reparatie?
Bij elke reparatie of onderhoudsbeurt wordt er vooraf een prijsopgaaf gemaakt. De prijsopgaaf bevat de afgesproken of noodzakelijke werkzaamheden met het daarbij behorende prijskaartje. Pas nadat de prijsopgaaf is goedgekeurd wordt de reparatie uitgevoerd. Eventuele onvoorziene zaken, die pas tijdens de uitvoering aan het licht komen, worden eveneens vooraf gecommuniceerd. Dus geen verrassingen achteraf.
Welke werkzaamheden worden er uitgevoerd bij een jaarlijkse onderhoudsbeurt (of elke 3000 km)?
☑ Bouten controleren
☑ Remmen controleren
☑ Verlichting controleren
☑ Vering controleren
☑ Ketting en tandwielen reinigen en smeren (indien van toepassing)
☑ Riem en tandwielen controleren (indien van toepassing)
☑ Versnellingen controleren en afstellen
☑ Balhoofd controleren op speling
☑ Trapas controleren op speling
☑ Wielnaven controleren op speling
☑ Spaakspanning controleren
☑ TMM-sensor reinigen en kalibreren
☑ Banden controleren op slijtage
☑ Bandenspanning controleren
☑ Contactpunten reinigen
☑ Batterij controleren en uitlezen state of health
☑ Software updaten
☑ SIT-test uitvoeren
☑ Testrit
☑ Reparatieverslag maken
☑ Registratie uitgevoerde werkzaamheden in OMNI app
☑ Onderhoudsinterval resetten
Een onderhoudsbeurt kost € 190,75. Dit bedrag is exclusief de kosten van vervanging van versleten onderdelen (arbeid + materiaal). Op de prijsopgaaf worden deze kosten gespecificeerd. Uitvoering van deze aanvullende werkzaamheden gebeurt pas na toestemming.
Ik heb een PINION versnelling in combinatie met riemaandrijving. Die is toch onderhoudsvrij?
De Gates riem moet frequent gereinigd worden, zodat vuil (zand) en zout (pekel) niet tot extra slijtage van de tandwielen leiden. Dat kan met water en een mild afwasmiddel (bijvoorbeeld Dreft). Het reinigen voorkomt ook dat de riem gaat piepen en kraken. De tandwielen slijten sneller dan de riem. Als een van de tandwielen versleten is, moet de gehele aandrijving (dus beide tandwielen en de riem) vervangen worden. STROMER schrijft voor dat de dikte van de tanden bij elke onderhoudsbeurt (in ieder geval elke 3000 km) gecontroleerd moet worden om mogelijke schade aan het frame te voorkomen. Doorrijden met versleten tandwielen kan ertoe leiden dat de riem de onderkant van de achterbrug (frame) beschadigt; deze schade valt niet onder de garantie.
De olie in het PINION versnellingssysteem moet regelmatig ververst worden. Ik adviseer om dat te doen bij 5.000 km en daarna jaarlijks of elke 10.000 km (zoals voorgeschreven door PINION). De eerste verversing na 5.000 km heeft te maken met de extra slijtage in het begin, als de afzonderlijke tandwielen nog op elkaar moeten inwerken. Ook hiervoor kun je een afspraak maken (klaar terwijl je wacht), de kosten zijn € 54,20.
Kan ik ook garantiewerkzaamheden laten uitvoeren?
Alle nieuwe STROMERS hebben 24 maanden fabrieksgarantie. Als er in die periode een defect optreedt dat onder deze garantie valt, kan ik daarvoor bij STROMER een claim indienen. Zodra de claim is toegewezen, kan de reparatie kosteloos worden uitgevoerd. Als de STROMER niet bij mij is gekocht, gelden aanvullende voorwaarden (de garantie dekt niet alle kosten). Het is handig om Fietsen met allure in de app als je "favoriete dealer" aan te wijzen. Daarmee geef je mij toestemming om de fiets (op afstand) uit te lezen.